A proof of concept participatory study on virtual sound immersion: developing an inclusive prototype to improve the experience of planning leisure activities outside the home

Individuals with atypical sensory and/or cognitive profiles have little access to out-of-home activities during their free time. A lack of information on activities and the characteristics of the outside environment often prevents them from investing in or obtaining new experiences. When they do participate, they often encounter difficulties and various obstacles that lead to failed attempts. This may lead to disengagement and a significant reduction in their social participation. The aim of this study was to co-construct a prototype based on the user’s needs and evaluate its feasibility and social validity from an exploratory perspective. A participatory research model using a mixed method based on an iterative design thinking methodology was used. The results show that describing the sensory attributes of environments increases people’s sense of familiarity and self-evaluation of accessibility. As a proof of concept, a virtual sound immersion prototype has been developed. It enables users to explore the sound environment and project themselves into new activities, including the emergence of the idea, the journey to get there and the performance of the activity itself. This study establishes the first step in the development of inclusive assistive technology and discusses issues related to the universal accessibility of the device.

Les personnes présentant des profils sensoriels et/ou cognitifs atypiques ont peu accès aux activités extérieures pendant leur temps libre. Le manque d’information sur les activités et les caractéristiques de l’environnement extérieur les empêche souvent de s’investir ou de vivre de nouvelles expériences. Lorsqu’elles participent, elles rencontrent souvent des difficultés et divers obstacles qui conduisent à des échecs. Cela peut conduire à un désengagement et à une réduction significative de leur participation sociale. L’objectif de cette étude était de co-construire un prototype basé sur les besoins des utilisateurs et d’évaluer sa faisabilité ainsi que sa validité sociale d’un point de vue exploratoire. Une recherche participative utilisant une méthode mixte basée sur une méthodologie de conception itérative a été utilisé. Les résultats informent que la description des attributs sensoriels des environnements augmente le sentiment de familiarité et les possibilités d’auto-évaluation de l’accessibilité . Un prototype d’immersion sonore virtuelle a été réalisé à titre de preuve de concept. Il permet aux utilisateurs d’explorer l’environnement sonore et de se projeter dans de nouvelles activités, y compris l’émergence de l’idée, le trajet pour y parvenir et la réalisation de l’activité elle-même. Cette étude constitue la première étape du développement d’une technologie d’assistance inclusive et aborde les questions liées à l’accessibilité universelle de cette solution.

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Références

Perrelet, V., Chanclud, E., & Veyre, A. (2024). A proof of concept participatory study on virtual sound immersion: developing an inclusive prototype to improve the experience of planning leisure activities outside the home. Loisir et Société / Society and Leisure. https://doi.org/10.1080/07053436.2024.2368679